Ünlü İtalyan fotoğrafçı Dario Coletti’nin etkileyici eserlerinin yer aldığı siyah-beyaz fotoğraf sergisi “Adaların Ritimleri: Sardinya & Sri Lanka”, Ankara ve İstanbul’da art arda düzenlenen sergilerle Türkiye’de güçlü bir izlenim bıraktı. Bu etkinlik, İtalya ve Sri Lanka’nın Ankara Büyükelçilikleri tarafından, Çankaya Belediyesi, İtalya İstanbul Başkonsolosluğu ve Sri Lanka’nın İstanbul, Nevşehir ve İzmir Fahri Konsolosluklarının desteğiyle ortaklaşa düzenlendi.

“Adaların Ritimleri”, Sri Lanka ve Sardinya arasındaki kültürel ve çevresel benzerlikleri keşfe çıkan görsel ve işitsel bir yolculuktur. Dario Coletti; samimi portreler, ritüel sahneler ve geniş manzaralar aracılığıyla, coğrafi olarak uzak ama kültürel olarak birbirine yakın iki adayı bir araya getiriyor. Sergi, kimlik, direnç, gelenek ve dönüşüm gibi ortak temaları ele alıyor. Bu duyusal yolculuğu zenginleştirmek amacıyla, sergiye Sardinya ve Sri Lanka’dan geleneksel ve çağdaş müzikler eşlik etti—iki farklı ama uyumlu kültür arasında işitsel bir köprü oluşturdu.

Coletti, 40 siyah-beyaz fotoğrafla Sri Lanka ve Sardinya’nın görsel ve duygusal manzaralarını karşı karşıya getirerek, bu adaların ortak mirasını ve kıtalararası ada topluluklarını birbirine bağlayan ruhani ritmi ortaya koyuyor.

Bu iş birliği, Sri Lanka’nın Türkiye Büyükelçisi Hasanthi Urugodawatte Dissanayake ile fotoğrafçı Dario Coletti arasında, büyükelçinin 2005–2008 yıllarında İtalya’daki görevine dayanan uzun süreli bir dostluktan doğdu.

1992 yılında Coletti, ilk İtalyan Budist hac yolculuğunu belgelemek üzere Sri Lanka’ya seyahat etti—bu deneyim, hem yaşamını hem de sanatsal yönünü derinden etkiledi. Coletti, “Bu bir yeniden doğuş anıydı,” diyerek Sri Lanka deneyimini, onu ticari fotoğrafçılığı bırakıp kişisel ve toplumsal dönüşümü teşvik eden işlere yönelten bir kırılma noktası olarak tanımlıyor.

Coletti’nin Sardinya’daki sonraki fotoğraf yolculuğu da bu yeniden doğuşu yansıtıyordu. “’Anlamak’ ve ’açıklamak’ fiillerini geride bırakıp, ’algılamak’ ve ’önermek’ fiillerine yöneldim,” diyerek Sardinya’nın eşsiz enerjisini felsefi ve duygusal bir sorgulamayla yakaladığını belirtti.

Her iki şehirdeki sergiler, Sri Lanka ve Sardinya’dan geleneksel ve çağdaş müziklerle zenginleştirildi; izleyicilere kapsayıcı bir atmosfer sunuldu.

 

İtalya’nın Türkiye Büyükelçisi Giorgio Marrapodi, bu girişimi “kültürel diplomasinin güzel bir örneği” olarak övdü ve iki ada ülkesinin ortak değerleri ile estetik duyarlılıklarını vurguladı. “Bu sadece bir sergi değil—sürdürülebilir yaşam, köklü miras ve zamansız insan bağları üzerine düşünmeye çağrı,” dedi.

İstanbul’daki etkinlikte Circolo Roma Başkanı Martina Pavone, “Fotoğrafçılığı zaman ve mekan arasında felsefi bir köprü olarak kutluyoruz... aynı hayali denizde dans eden iki ada,” diyerek şiirsel bir konuşma yaptı. Sivil toplumun kültürel alışverişte ve vizyon oluşturmada oynadığı öneme dikkat çekti ve iş birliğinin ve ortak anlatıların sürdürülmesi çağrısında bulundu.

İstanbul’da açılış, Sri Lankalı tasarımcı Dhamique Amarasekara’nın geleneksel Sri Lanka el dokuması kumaşlar, dumbara dokuması, beeralu (dantel), batik ve Türk geleneksel tasarımlarını birleştirerek hazırladığı tasarımlarla gerçekleştirdiği canlı bir moda sunumuyla renklendi.

Ankara’daki misafirler Sri Lanka’ya özgü lezzetleri tatma fırsatı bulurken, İstanbul’daki etkinlikte ayrıca İtalyan mutfağından ikramlar da sunularak iki kültürün duyusal bir kutlaması gerçekleştirildi.

Türkiye’deki diplomatik görevini 6 Temmuz’da tamamlayacak olan Büyükelçi Dissanayake için bu sergiler hem bir kültürel kutlama hem de kişisel bir veda niteliğindeydi. Konuşmasında, “Türkiye’de geçirdiğim zaman, sizlerin sıcaklığı ve desteği sayesinde benim için unutulmaz oldu,” diyerek meslektaşlarına, yetkililere ve dostlarına teşekkür etti.

Kişisel olarak Sardinya’ya özel bir sevgisi olduğunu belirten Büyükelçi, İtalya’daki görevi sırasında bu adayı ziyaret ettiğini ve geleneksel Oristano festivali “Sartiglia”ya tanıklık etme şansı bulduğunu dile getirdi. Sardinya’nın kendisi için gelenek ve modern yaşamın uyum içinde buluştuğu huzurlu ve zamansız bir dengeyi temsil ettiğini vurguladı.

“Adaların Ritimleri” sergileri yalnızca Sri Lanka ve Sardinya arasında anlamlı bir sanatsal ve kültürel köprü kurmakla kalmadı, aynı zamanda yaratıcılıkla yapılan diplomasinin potansiyelini de gözler önüne serdi. Coletti’nin ifadesiyle, konuklar “gözleriyle dinlerken” sanat, hafıza ve yaşamın kalıcı ritimleri aracılığıyla birbirinden uzak iki adanın buluşmasına tanıklık etti.